torsdag 21 februari 2013

Virk- & stickprojekt

Idag tänkte jag visa er hur stick- & virkhörnan ser ut i min adhd-hjärna....... ja, i alla fall den pågående delen. Planerings- & idédelen kan jag inte visa - helt omöjligt!! Jag samlar varje dag på mig fler och fler idéer och mönster på projekt som jag vill göra. Det skulle ta upp så enormt mycket plats, tid och energi att visa det, så det hoppar jag över. Men det jag faktiskt kan visa är alla mina pågående projekt. Håll i er!

1:
Har sett detta stjärnmönster tidigare i Online Virkcaféet på Facebook, men igår sprang jag på det igen - och jag var ju tvungen att prova, eller hur?! Jag har tänkt att jag ska göra just såna handledsvärmare som virkerskan på FB hade gjort, med spetskant... Virkas i Järbo Big Verona.

2:
Dottern fyller snart år och det blir många handgjorda saker till henne i år. Bland annat detta set med två bäddar, fyra halsband - med ägarens namn broderad på och fyra koppel. Virkat i Järbo Molly.

3:
Virkar också bläckfiskar till för tidigt födda barn, men även till deras syskon... De bläckisar som inte håller minimimåtten på 44 mm blir syskonbläckisar. Virkas i Spring från Lidl.

4:
 Evighetsprojektet..... tröja till maken. Började 2005, men när jag stickat hela baktycket och halva framstycket upptäckte jag att jag randat med fel nyanser på 80% av styckena. Har dröjt ända tills nu med att repa upp allt utom de första 10 cm på båda styckena. Nu återstår evighetsarbetet med att sticka igen alltsammans...... Stickas i Bonita från Ingelise/Allt om handarbete på KnitPro nr 3.

5:
En uggla jag virkar till dottern..... Har bara blivit kropp och ett par vingar hittills. Virkas i Järbo Big Verona.

6:
Engelsk lakritskonfekt virkas till maken, en födelsedagspresent förra året. Jag är fortfarande inte färdig..... Virkas i Svarta Fårets Candy.

7:
Barbapapa-familjen virkas till dottern..... Barbapapa klar, men måste virkas om - första försöket, fel garn och fel mönster, vill göra om den rätt så den blir lika fin som de andra, Barbastark och Barbafin  klara, detta är Barbabok.

8:
Mormorsrutor har jag blivit fascinerad av, här är det hjärterutor. Har ingen aning om vad det ska bli i slutändan, det får vi se. Virkade i Schachenmayr Catania.

9 + 10:
Fler mormorsrutor, dessa med en cirklmitt. Blir nog två olika, mindre filtar till någon docksäng eller vagn. Också virkade i Catania.

11:
Sjal påbörjad med "crocodile stitch". Helt underbar virkteknik! Virkas i Järbo´s Big Verona.

12:
Ett projekt som skulle ha blivit klart till min första systerson´s dop....... för flera år sen. Jag hann inte klart på grund av trixet med fötterna och då blev den liggande. Nån gång ska jag väl göra klart den..... en amigurumi-Ogliosaurus Plex (från boken Virka roliga amigurumis av Mia Bengtsson) virkad i Catania och pälsgarnet ska sen vara till ryggkammen.

13:
KAL Montego (KAL = Knit ALong), ett projekt från Ravelry som går ut på att man bara får x antal varv av mönstret åt gången. Hittills är två ledtrådar släppta, jag har ännu inte hunnit sticka upp båda ledtrådarna här. Mönstret är på engelska men med hjälp av översättningslistor på diverse websidor så går det ganska bra - om man bara klarar av att hålla reda på var i mönstret man är! Stickas här i första försöket i Järbo´s Big Verona på KnitPro nr 3,5.

14:
KAL Montego, nu i fingarn. Stickas här med KnitPro nr 3 i Malabrigo Lace, färgen 606 frost gray.

15:
Det största, men klart snabbaste, och klart mest repade om omvirkade projektet - en härligt tjock och varm ullfilt till vardagsrummet. På grund av dess garnslukande egenskaper har jag varit tvungen att anpassa formatet, så den kommer att passa perfekt när jag sitter i TV-fåtöljen, tillräckligt lång för att kunna dras upp under hakan men ändå kunna ligga runt fötterna - och bara precis så bred att den går att stoppa om på varje sida. Just nu virkar jag den första kanten stolpar runt hela filten, det ska sen bli en vit kant med - sen kanske jag är klar. och kan fästa resten av trådarna. Virkas i Drops Eskimo.

16 + ???
Sen har jag fått upp ögonen för denna boken, just denna är lånad på biblioteket, så det blir till att leta reda på den på rean tror jag. För det finns många, härliga projekt att sticka i denna boken! Visst finns det projekt som jag absolut inte kommer att göra, som flaskmanschetterna med olika blodgrupper som mönster, men som sagt mycket fint också.

Detta är de virk- & stickprojekt som alltså är påstartade just nu. De senaste veckorna har jag avslutat i princip alla projekt som blivit bloggade här i bloggen, så jag håller alltså på att beta av mina UFO.n...... samtidigt som det blir fler, hehe. (UFO = UnFinished Objects = oklara projekt.) Sen har jag säkert 50+ pågående projekt i scraphörnan, men de tar vi i en annan blogg, en annan dag. Tack för titten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar